Bli tandläkare

22 jan 2022
Hej! Jag heter ****och jag går på vård och omsorg program.
Det är sista år i gymnasiet och sen i juni ska ta studenten. Jag vill försätta och läsa på komvux till tandläkare program
Min fråga
Behöver jag läsa båda fysik, kemi, biologi 1 och 2 eller det räcker med bara ett del ? Eller det finns inte annan alternativ??

Är komvux digital undervisning eller på plats även om det finns inte Corona pandemi??

Behöver jag läsa engelska 7 eller det räcker med engelska 6 ??

Om jag läst i min skolan naturvetenskap 1 och 2 behöver jag läser biologi?

Med vänliga hälsningar Dana

25 jan 2022

Hej!

På komvux kan du läsa in behörigheten till tandläkarprogrammet. Först behöver du kontrollera att du har grundläggande behörighet.

Grundläggande behörighet= Godkänt i minst 2250 av 2500 gymnasiepoäng, ett godkänt gymnasiearbete samt godkänt i svenska 1,2 och 3/svenska som andraspråk 1, 2 och 3, Engelska 6 och Matematik 1.

utöver ovanstående behöver du även ha särskild behörighet för tandläkarprogrammet

Särskild behörighet = Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4

För att klara biologi 2 brukar du behövt läsa biologi 1 men prata med syv på komvux vad som gäller på den skolan. Vilken undervisningsform komvux har är olika från kommun till kommun så även den frågan får du rikta direkt till din skola.

Lycka till med studierna !

Cecilia, syv