Hur rangordna mina gymnasieval

22 jan 2022
Hej! Jag har en fråga angående hur man ska rangordna sina gymnasieval. Så den skola jag helst vill gå på har jag lagt högst upp, och har även lägst antagningspoäng/median. Sedan har jag fem andra skolor under men de har betydligt högre antagningspoäng än det första valet. Är det ens någon idé att jag lägger dem valen under då jag ände inte kommer att komma in på dem. För har jag betygen att komma in på alla mina skolor som jag valt så kommer ju jag strykas från alla förutom den första.

En annan fråga är, hur ska man tänka på när man väljer vilket gymnasium som ska ligga längst ner på listan? Alltså ska man ta ett gymnasium som "är säkert" att man kommer i på längst ner?

25 jan 2022

Hej!

Rangordna alltid valen från det du helst vill gå till det du minst helst vill gå. Det kan påverka även om utbildningarna längre ner har högre antagningspoäng så är det inte säkert att årets antagningspoäng blir densamma. Gällande slutet på listan så kan jag inte se att det skulle skada att gardera upp sig.

Vänliga hälsningar

Cecilia, syv