Vilka betyg söker jag på till gymnasiet

17 jan 2022
Hej!
Det är så att jag har en fråga angående gymnasie valet som har påbörjats. Jag som elev och går i 9:an fick ihop 297,5 meritpoäng i HT. När jag ska söka denna månad med dessa poäng och låt oss säga att jag inte hade tillräckligt med poäng för att komma in i den gymnasium. Men tills VT alltså det slutliga betygen har satts, har jag låt oss säga fått ihop 337 meritpoäng vilket överstiger det förra talet från HT som jag ansökte med i den preliminära valet. Kommer det att ändras automatiskt? Kommer jag att ”ansöka” med dessa nya resultaten? Alltså jag menar om gymnasiumet har merit värde på 300 poäng. Medans när jag ansökte först hade jag 297,5 poäng så var det inte tillräckligt för att komma in. Men i slutet av terminen har jag i slutbetyg för hela åk 9 fått ca 337 poäng kommer jag då att komma in i den skolan? Frågan i princip blir kommer talet 297,5 ändras till 337 meritpoäng, i slutet av terminen innan det absoluta resultat på isåfall jag kommer in eller ej? Att de hinner se att jag har ändrat från 297,5 till 337 meritpoäng innan de sätter beslut på isåfall jag kommer in eller ej?

Jag skulle verkligen uppskatta ditt svar!

Ha en fortsatt trevlig dag!

Mvh, Samuel Khalil

21 jan 2022

Hej!

Det är de slutgiltiga betygen i årskurs 9 som ligger till gund för ansökan.

Lycka till

Cecilia, Syv