Studera till tandläkare men osäker om betygen räcker

15 jan 2022
Hej, jag pluggar på vård och omsorgs programmet nu och ska ta studenten i år. Jag har svårt att bestämma vad jag ska plugga till efter studenten. Vi fick möjligheten att välja högskoleförberedande inrikting på våran skola och jag har valt det, det ingår svenska 3, matte 2a och engelska 6. Jag är jätte intresserad av att plugga till tandläkare, men som jag förstår så kan det vara jätte svårt att komma in på programmet när man har gått vård eftersom det är flera kurser som saknas. Jag har läst lite om naturvetenskapligt basår som man kan söka till efter gymnasiet men är osäker om det är möjligt att komma in på tandläkare programmet efter att man har läst det. Jag vet också att jag kan läsa alla kurser som jag saknar på komvux, men undrar om vilket alternativ som är bäst. Just nu så ligger jag på 14,33 merit poäng och undrar om hur jag kan höja det. Tack så mycket i förhand!

20 jan 2022

Hej!

För att komma in på tandläkarprogrammet behöver du oftast ett snitt på över 20.0 så du har helt rätt i att det är svårt att komma in. Naturvetenskapligt basår kräver vad jag kunde se att du har läst matematik 3 vilket i sånt fall du inte är behörig till tyvärr. Du behöver därför läsa in behörigheten på komvux för att kunna söka. Når du inte ett tillräckligt högt snittbetyg för att komma in på utbildningen kan du skriva högskoleprovet för att på så sätt konkurrera om fler utbildningsplatser. Runt 30 % av utbildningsplatserna är enbart sökbara för de som har ett resultat på högskoleprovet. Lycka till och ge inte upp drömmen det finns andra sätt än betyg för att nå sin drömutbildning!

Lycka till

Cecilia, Syv