svårt att välja mellan två program

14 jan 2022
Hej SYV!
Snart är det dags för mig att ansöka till gymnasiet, men är fortfarande osäker över vad jag ska välja. Jag hade bestämt mig för att välja natur/samhäll då jag var intresserad av bli dietist eller nutritionist. Jag är intresserad av no ämnena och har A i både kemi & biologi (vi har inte haft fysik & teknik än men har B i dem). Det som gör mig osäker över mitt val är att jag har svårt för matte. Jag tycker inte matte är kul eller lätt! Just nu ligger jag på ett D i matte. Jag vet att om man går natur/Sam läser man matte 3c vilket jag tror att jag bara kommer få ett lågt betyg i.

Jag är även intresserad av sambeteende programmet. Jag tycker kurserna verkar roliga & tycker att socionom yrket verkar intressant.

Jag är alltså intresserad av två helt olika yrken och vet därför inte vilket program jag ska välja. Jag har hört att man kan lägga till kurser som t.ex matte 3 & naturkunskap 2, hur fungerar det? Och vad skulle du tipsa mig om att välja? Tack!

21 jan 2022

Hej!

Det viktigaste med gymnasievalet är att det ska kännas rätt för dig. Både natur/sam och sam beteende är högskoleförberedande program och ger dig goda förutsättningar till högre studier på universitet högskola. I varje gymnasieprogram har du individuella val (200 poäng) som du själv bestämmer över vad de ska vara för kurser. Det innebär i praktiken att du på sam beteende kan läsa in de kurser som krävs för behörigheten till dietist men hjälp av de individuella valet, observera att skolan inte erbjuder alla kurser så det kan finnas en hake.

Lycka till med ditt gymnasieval!

Vänliga hälsningar

Cecilia, Syv