Nationella prov betydelse för betyg

12 jan 2022
Hej! Jag har en fråga angående nationella proven och dess betydelse.

Jag går första året på natur-natur programmet på gymnasiet. Jag har precis läst klart kursen matte 1c och som avslutning på kursen haft nationella prov.

På tidigare prov under kursens gång så har jag fått A på alla prov, och presterat på topp. Men just nu under nationella proven så hade jag en mycket dålig dag då jag vart sjuk och gått på antibiotika, så jag fick ett C.

När jag pratar med min lärare så sade hen att det är OMJÖLIGT för mig att få ett A i kursen (trots att jag har fått A på alla andra proc). Så då frågade jag hen, ”kommer jag att få ett B istället?”. Men då sa min lärare, nej tyvärr kan du inte få ett B heller på grund av att du fick C på nationella provet.

Jag tycker att det här är SÅ oerhört orättvist. Jag har fått A på exakt ALLA prov men sen när det kommer till nationella provet så råkar jag ha en dålig dag och bara för det får jag ett C i mitt kursbetyg? Ska ETT enda prov verkligen kunna påverka så mycket? Det finns flera stycken i min klass som har fått C på alla andra prov under kursens gång men på nationella provet fick dem ett A, och bara för det så får dem ett A i kursen, medan jag som alltid har legat på den nivån får ett C.

Nu är min fråga, har verkligen nationella provet en sådan stor betydelse på betyget? Har läraren rätt, är det omöjligt för mig att få ett A, eller vad säger ni? Hur ser ni på denna situation?

Tack för att du tog dig tiden att läsa!

15 jan 2022

Hej!

Jag förstår din känsla av att du känner dig orättvist behandlad. I skolan är det lärare som är experter på bedömning och kursplaner inom sina respektive ämnen. Jag kan tyvärr inte bistå med så mycket information om hur läraren har gjort bedömningen i ditt fall men i denna länk hittar du mer information om nationella prov och hur de påverkar betyget. En ide skulle kunna vara att samtala med en annan mattelärare alternativt rektor för att få mer information om du blivit korrekt bedömd. Hoppas det ska lösa sig!

Vänliga hälsningar

Cecilia, Syv