Trivs inte på utbildningen

11 jan 2022
Hej!
Jag går andra året på teknikprogrammet. Jag bytte skola efter första året då jag inte trivdes alls i min dåvarande klass, dock så tyckte jag väldigt mycket om skolan då den kändes mycket seriöst och alla lärarna var väldigt engagerade och stöttande. Men i skolan jag går i nu fungerar det inte alls lika bra. Jag trivs väldigt bra i klassen, men själva skolan känns inte alls seriös. Jag valde teknikprogrammet för att jag gillar fysik och matte. Men min nya lärare som jag har i dessa kurser är inte alls bra. Han är inte alls stöttande eller villig att hjälpa mig att nå det betyget jag strävar efter. Dessutom har han ett upplägg som går ut på att han har genomgång hela lektionen och så får man jobba med övningar hemma. Detta upplägg passar inte mig alls och jag blir bara stressad. Denna lärare har fått mig att tappa mitt självförtroende och jag tycker inte skolan är lika rolig längre. Jag har även pratat med andra i min klass och de har ungefär samma uppfattning som jag.
Finns det någonting jag kan göra åt situationen? Jag är rädd att jag inte ska stå ut.

Med vänliga hälsningar

15 jan 2022

Hej!

Vad skönt att du trivs bättre i din nya klass men tråkigt att du inte är nöjd med skolan i övrigt. Då ni verkar vara fler som upplever bekymmer med denna läraren kanske ni kan prata med er mentor för att försöka få till en förändring/samarbete med den aktuella läraren. Skulle inte mentorn fungera kanske ni kan få hjälp av rektorn för att få fram en förändring. Hoppas ni tillsammans kan komma fram till en läsning för att du och din klass ska trivas bättre i skolan.

Vänliga hälsningar

Cecilia Syv