IB och utlandsstudier

08 jan 2022
Hej!
Jag har planer om att gå IB på gymnasiet och det jag undrar mest över är om man får plugga hemma i Sverige första året och sedan andra året plugga utomlands, sedan tredje året antingen hemma i Sverige eller utomlands. är detta möjligt? har läst på googel och det stod att jag har chansen att gå första året utomlands och resterande två åren gå hemma i Sverige.
om det är så som det står på googel så skulle jag gärna vilja veta det.
varför jag helst vill gå första året hemma i Sverige och andra året utomlands är för att jag är väldigt blyg, å i och med att jag kommer välja en linje som alla ämnen är på engelska så känner jag att jag vill först året lära känna själva skolan/ plugget, och sedan andra året utomlands som det både är engelsk skola och dessutom engelskt språk utanför skolan. För mig skulle det vara ett väldigt stort steg att direkt första året plugga utomlands och direkt prata engelska både i skolan och utanför..

Jag vet inte riktigt om du förstår vad jag menar, men jag hoppas du gör de.

11 jan 2022

Hej!

Spännande att läsa IB, som jag har förstått det kan programmet se olika ut (kopplat till utlandsstudier) beroende på vilken skola du läser därför rekommenderar jag dig att kontakta den skolan du är intresserad av att läsa på för att få svar på dina funderingar. lycka till med framtida studier!

Vänligen

Cecilia studie och yrkesvägledare på gymnasium.se