Jag undrar ifall man går socionom utbildningen i Sverige kan man därefter jobba inom det i ett annat land ifall man vill flytta?

03 jan 2022
Hej!

Jag undrar ifall man går socionom utbildningen i Sverige kan man därefter jobba inom det i ett annat land ifall man vill flytta:)?

03 jan 2022

Hej!

Möjligheten kan finnas men finns ingen garanti då andra länder har olika krav och regler gällande utbildning för olika yrken. Det är landet du flyttar till och söker jobb i som bestämmer vad din utbildning är värd för dem. Inom EU finns ett avtal att du ska kunna flytta och arbeta inom olika länder och därmed också lättare att få din utbildning godkänd.

Men åker man till ett land utanför EU och vill få sin utbildning godkänd, kan det bli svårare. Det är alltid enklare om man går sin utbildning i det landet där man senare vill arbeta.

Du behöver kolla upp vad som gäller i de länderna du är intresserad av.

Lycka till! / Hannah, SYV