02 jan 2022
Hej. Jag går 3e året på gymnasiet i Uppsala och funderar lite över att plugga vidare. Har hört att man behövde gått Engelska 6 och sedan någon matte & svenska kurs för att komma in på högskola, stämmer det? Kan man fortfarande plugga vidare på något sätt utan att ha gått engelska 6 och det andra kurserna man behöver?

02 jan 2022

Hej!

För att kunna studera vidare till högskola och universitet, samt de flesta yrkesutbildningar krävs grundläggande behörighet. Detta är det minsta du behöver för att kunna söka till högskolestudier, sedan kan det även tillkomma särskild behörighet som är ytterligare kurser utöver den grundläggande behörigheten.

Grundläggande behörighet innebär att att du har godkänt i minst 2250 av 2500 gymnasiepoäng, ett godkänt gymnasiearbete samt godkänt i Svenska 1, 2 och 3/Svenska som andraspråk 1, 2 och 3, Engelska 5 & 6 och Matematik 1.

Du är alltså inte behörig och kommer inte bli antagen till någon högskoleutbildning om du inte uppnår behörighetskraven. Du kan dock enkelt läsa upp behörigheten via Komvux eller folkhögskola.

Lycka till! / Hannah, SYV