01 jan 2022
Hej! Jag undrar om det är möjligt att gå hela gymnasiet utomlands, istället för bara ett utbytesår? Jag vet att jag i framtiden kommer flytta ut från Sverige och det hade varit skönt om jag kunde gå gymnasiet utomlands så att det går lite lättare att skaffa jobb etc.
Jag vet att det finns några svenska gymnasium i andra länder, men måste jag gå på ett sånt gymnasium? Kan jag istället bara hoppa in i deras skolsystem, eller måste jag följa svenska skolsystemet? Går det ens att flytta utomlands om jag är 16? Tack!

01 jan 2022

Hej!

Det finns olika sätt att studera utomlands. Det beror lite på vart du vill gå gymnasiet och vilken typ av skola. Som du säger så finns Svenska skolan på olika ställen i världen, men det finns även internationella skolor där du läser med engelska som undervisningsspråk.

Vad som kan bli svårt att gå på ett nationellt gymnasium i ett specifikt land är om du inte pratar det nationella språket då undervisningen sker på landets egna språk.

Det är möjligt att flytta och bo på egen hand om dina föräldrar kan hjälpa dig med det.

Här finns liknande fråga besvarad: https://www.gymnasium.se/Sections/faq/FAQQAA.aspx?questionid=55190&subjectid=

Lycka till! / Hannah, SYV