Jag hoppade av gymnasiet och vill börja igen

28 dec 2021
Hej!
Jag gick på vård och omsorgsprogramet . Trivdes inte bra i skolan och hittade inte andra skolor jag kunde bytta till. Min syv föreslog att jag kunde bytta till ekonomiprogrammet och känna av hur det var. Jag gick 1 vecka där men det va exakt samma här också. Jag va så stressad så jag avslutade mitt studie och hoppade av skolan. Just nu har jag inte gått till skolan på 2 månader men vill börja igen på vård och omsorgs programmet men i en annan skola. Vad ska jag göra? Är det möjligt att börja fast man inte har betyg från skolan för hoppade ju av innan jag fick betyg. Kan man ta in det som man har missat för är villigt att ta in allt som jag har missat än att sitta hemma och gå om det år.

01 jan 2022

Hej!

Du kan hoppa på i en klass om det finns en ledig plats skolan kan erbjuda dig. Du får först kontakta gymnasieskolan du är intresserad av och se vad det finns att göra. Alternativt att kontakta studie- och yrkesvägledare på din gamla skola och ta hjälp.

Annars kommer du erbjudas plats på ett program eller skola där det finns lediga platsen. Då får du prata med kommunen om vilka skolor och program där det finns lediga platser.

Vill du inte ta emot en plats på annat program kan det vara så att du behöver vänta och söka om till nästa år och gå om första året, då du saknar betyg och inte läst färdigt någon kurs än från första året. Då får du kontakta gymnasieantagningen i din kommun för att då inloggningsuppgifter.

Lycka till! / Hannah, SYV