Jag går humanistiska och vill bli finansmäklare, vad måste jag lägga till?

27 dec 2021
Hej, jag går just nu första året på humanistiska programmet och undrar om det går att bli mäklare inom finans inom mitt gymnasie program. Vet att man kan välja till kurser men vilka skulle det bli?

01 jan 2022

Hej!

Vad roligt att du vill bli finansmäklare! Mäklare inom finans eller aktiemäklare har oftast en civilekonom- eller civilingenjörsexamen med inriktning industriell ekonomi. Behörigheten till Civilekonomprogrammet är grundläggande behörighet, Matematik 3 b/c och Samhällskunskap 1b.

Du får tyvärr bara med dig Matematik 1b från Humanistiska programmet, vilket innebär att du behöver lägga till Matematik 2b och 3b för att bli behörig till dessa vidareutbildningar. Om du inte känner att du vill göra detta under gymnasiet kan du läsa till ämnen på Komvux efter gymnasiet också.

Lycka till! / Hannah, SYV