Hur blir jag revisor?

24 dec 2021
Hej, jag går första året på ekonomiprogrammet efter gymnasiet vill jag plugga vidare och i framtiden jobba som revisor. Vad kan jag välja på universitetet att plugga för att kunna bli revisor. Jag har kommit fram till att man behöver 180hp men vilka universitet program kan jag sikta in mig på att försöka ta mig in på?

31 dec 2021

Hej!

För att bli auktoriserad revisor krävs att du genomfört en teoretisk och praktisk utbildning om totalt 8 år samt därefter avlagt ett prov. Den teoretiska utbildningen görs på universitet eller högskola och ska pågå under minst tre år och innebära att du har minst en kandidatexamen. Exempelvis Ekonomprogrammet på 3 år eller Civilekonomprogrammet på 4 år. För detta krävs Grundläggande behörighet + Matematik 3b/c och Samhällskunskap 1b (alternativt 1a1+1a2)

Här kan du läsa mer om att bli revisor: https://www.gymnasium.se/yrkesguiden/revisor-11904