21 dec 2021
Hej!

Jag går tvåan på gymnasiet på programmet Sam beteende. Senaste tiden har jag blivit intresserad av att utbilda mig till astronom eller jobba inom astrofysik. Jag vet att jag går helt fel program men hur ser mina val och möjligheter ut och hur kan jag utbilda mig inom det med tanke på mitt val av program?

29 dec 2021

Hej!

Utbildningen du går på gymnasiet är inte avgörande för vad du väljer att utbilda dig till i slutändan. Jag föreslår att du kollar olika utbildningar inom astronomi och astrofysik och se vad som krävs för den du är intresserad av.

Du kan antingen läsa till behörighet via Komvux eller om du är intresserad av att gå ett Naturvetenskapligt basår för att få den naturvetenskapliga behörigheten. För att kunna gå ett basår behöver du ha grundläggande behörighet + Matematik 3b/c.

Kolla runt och se om du hittar något du tycker verkar passa dig och ta hjälp av din studie- och yrkesvägledare på skolan.

Lycka till! / Hannah, SYV