Sök utbildning 👉

Om jag läser Naturkunskap på Komvux räknas den in i min merit då?

20 dec 2021
Hej!
Jag har nyss tagit studenten och tänkte läsa naturkunskap på komvux för att kunna fortsätta plugga på högskolan. Min fråga är att om den kursen räknas med på meritpoängen eller måste man läsa något annat för att kunna höja?

23 dec 2021

Hej!

Om du behöver Naturkunskap för att komma in på utbildning på högskola kan du absolut läsa den på Komvux. För att få meritpoäng behöver du läsa Engelska 7, Matematik över behörighetsgränsen till utbildningen du tänkt söka eller Moderna språk. Du kan inte få meritpoäng för andra kurser.

Om du vill höja din merit behöver du göra prövning på Komvux i redan godkända kurser. Prövning på komvux innebär att du läser in en gymnasiekurs på egen hand och sedan gör en prövning, som ofta är både ett skriftligt och muntligt prov i ämnet. Här kan du läsa mer om prövning: https://allastudier.se/tips-o-fakta/hoj-betygen-genom-provning-16814

Lycka till! / Hannah, SYV