Behöver jag läsa mer för att kunna söka till tandläkare?

20 dec 2021

Jag är färdigt tandhygienist och har 180hp. Med kandidat examen från karolinska universitet. Jag vill fortsätta läsa vidare till tandläkarutbildning. Jag har lite funderingar kring ämnena. Jag har inte läst gymnasiet i Sverige, dock kompletterad mina poäng, behörigheter med hjälp av utländska gymnasieutbildning tillgodogöra . Jag skulle vilja veta om fyra ämne Matte D, Kemi B, Biologi B eller 2, och Fysik 2 som är behörighet till tandläkarutbildning. Behöver jag att läsa de ämnena 1an eller jag kan läsa de, utan att läsa (Fyskik 1, Kemis 1, Biologi 1 osv)?Jag har de poängen redan, och fått när jag gjort min hemlands gymnasieutbildning bedömning. Tacksam för svaret!

26 dec 2021

Hej!

Om du har fått tillgodoräkna dig Fysik 1, Kemi 1, Biologi 1 samt Matematik 3c ska du inte behöva läsa om dessa. Dock för att bli behörig till Tandläkarprogrammet behövs Matematik 4, Fysik 2, Kemi 2 och Biologi 2, så dessa behöver du läsa till för att kunna söka till tandläkarutbildningen.

Detta kan du göra antingen via Komvux eller folkhögskola. Kontakta då Komvux i kommunen du är skriven i.

Lycka till! / Hannah, SYV