18 dec 2021
Jag har undersköterska utbildning och jag vill fortsätta till sjuksköterska program, vilka grundläggande kurser behöver jag för att kan börja på sjuksköterska program?

22 dec 2021

Hej!

För att kunna söka vidare till Sjuksköterskeprogrammet, som är en högskoleutbildning, krävs Grundläggande behörighet + Matematik 2a/b/c, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2.

Så vad du behöver läsa till är beroende på vad du har med dig sedan tidigare utöver din undersköterskeutbildning. För att få grundläggande behörighet behöver du godkänt i minst 2250 av 2500 gymnasiepoäng, alternativt 2250 av 2400 komvuxpoäng, ett godkänt gymnasiearbete samt godkänt i svenska 1, 2 & 3/Svenska som andraspråk 1, 2 & 3, Engelska 5 & 6 samt Matematik 1.

Lycka till! / Hannah, SYV