Kan jag gå Teknik och sedan väja juristprogramet på högskolan?

17 dec 2021
Hej. Jag är just nu mitt i gymnasievalet-kaoset och har en fråga. Jag är lite intresserad av att gå Teknik på gymnasiet för jag tror det kommer passa mig och jag kommer ha roligt men jag har en tanke att jag kanske vill bli jurist eller advokat. Kan jag gå Teknik och sedan väja juristprogramet på högskolan? Eller måste jag gå sammhäll eller ekonomi-Juridik? Och vad krävs av mig?
Tack på förhand

22 dec 2021

Hej!

Du kan fortfarande söka till Juristprogrammet vid högskola eller universitet om du går Teknikprogrammet på gymnasiet. Det du behöver göra då för att bli direkt behörig efter gymnasiet är att lägga till Historia 1b, antingen genom programfördjupning eller i ditt individuella val.

Prata med studie- och yrkesvägledare på gymnasieskolan när det är dags att välja.

Lycka till! / Hannah, SYV