Hur ser vägen ut till att bli pyrotekniker?

17 dec 2021
Hej!

Jag har en fråga.

Hur ser vägen ut till att bli pyrotekniker?
Har Googlat, men har inte fått en bra svar.

Tackar på förhand!! :)

22 dec 2021

Hej!

Pyrotekniker planerar, förbereder och genomför olika slags fyrverkerier, både utomhus och inomhus. Exempelvis vid högtider, företagsevent, festivaler, musikkonsert med mera.

Någon form av teknisk utbildning är en stor fördel om man vill bli pyrotekniker. Exempelvis att gå Naturvetenskapsprogrammet, Teknikprogrammet, El- och energiprogrammet eller Industritekniska är en bra start. Utbildning kan man ibland få på arbetsplatsen genom att bli lärling hos en pyrotekniker eller genomgå en rad kortare kurser.

Godkända utbildningssamordnare hittar du längst ner på länken här: https://www.msb.se/sv/amnesomraden/skydd-mot-olyckor-och-farliga-amnen/brandfarligt-och-explosivt/explosiva-varor/anvandning-av-explosiva-varor/

Lycka till! / Hannah, SYV