Tyder högre merit på en bättre skola?

15 dec 2021
Tyder högre merit på en bättre skola?
Alltså om jag kommer in på en skola med 300 gräns merit får jag bättre chanser än att om jag kom in på samma kurs fast med 200 meritgräns.

Är det några fördelar?

21 dec 2021

Hej!

Det behöver nödvändigtvis inte tyda på att skolan är bättre utbildningsmässigt. Antagningspoängen är utifrån hur många som söker till skolan och programmet. Desto fler som söker desto högre blir meriten för att komma in. En skolas popularitet kan bero på fler faktorer exempelvis hur stor skolan är, vilka inriktningar som erbjuds för programmet, vart skolan ligger etc.

Du får inte bättre chanser till vidareutbildning om du gått på en skola med högre intagningspoäng, om det är det du är nyfiken på. För vidare studier söker alla på samma villkor.

Lycka till! / Hannah, SYV