Vad gäller lagarna osv kring studentboende i Lund för någon som är 16 år?

15 dec 2021
Hej! Jag fyller 16 och har börjat kolla på gymnasium. Eftersom att jag bor en bit ut på landet ligger de flesta gymnasium väldigt långt bort, och den skolan som jag siktar in mig på ligger nästan 2h pendling ifrån. Vad gäller lagarna osv kring studentboende i Lund för någon som är 16 år?
(Har läst andra frågor men de gäller bara personer som är 18 år)

30 dec 2021

Hej!

Det finns någon som kallas Inackorderingtillägg som du kan ansöka om hos CSN, vilket är för studenter som flyttar till annan ort för gymnasiet eller om du har längre än 2h pendlingstid. Dock för att få beviljat tillägg behöver programmet du söker eller tänkt söka enbart finnas på annan ort. Om programmet erbjuds i närliggande kommun till dig förväntas du söka där. Du kan läsa mer på CSN:s hemsida.

Om du sökt på studentbostäder i Lund kan det vara att de är avsedda för universitetsstudenter då Lund är en stor universitetsstad.

Om inte gymnasieskolan erbjuder internat eller annan typ av boende får du söka detta själv. Kontakta skolan och se vad de erbjuder. Om du hittar lägenhet på egen hand är det någon av dina vårdnadshavare som behöver stå för lägenheten då du än inte är myndig.

Lycka till! / Hannah, SYV