Sök utbildning 👉

Vilka kurser hjälper mig att höja min slutbetyg?

13 dec 2021
Hej!
Jag går i ettan, jag läser naturvetenskap. Jag har 2 frågor och önskar att ni svarar på dem.
Jag vill läsa läkareprogrammet efter gymnasium. Här är mina frågor:

1.Hur många ämnen(kurser) beräknas för att ta reda på den slutliga summan av poäng under det tredje året? Jag menar att i 9an det fanns 16 ämnen som räknas ut för att få meritvärdet, hur många ämnen krävs för att räkna den slutresultaten i gymnasiumm?

2.Jag undrar i fall jag har godkänd i alla ämnen, utan mina betyg räcker inte för att komma in på läkarprogrammet, samtidigt jag läs andra kurser som inte är krävs för att komme in i läkare programmet som t.ex( arabiska1-2-3-4, historia2 och religion 2b) kommer dessa kurser att hjälpa mig att höja mitt slutresultat, så att jag vet att jag kan få A betyg i?

Tack för hjälpen:)

20 dec 2021

Hej!

Här kan du räkna ut ditt meritvärde: https://www.antagning.se/sv/dina-betyg/gymnasieskolan/gymnasieexamen-2014-och-framat/rakna-ut-ditt-meritvarde/

Där finns en steg för steg lista på hur du räknar ut ditt snittbetyg.

I gymnasiet får du inte ett samlat betyg i ämnen som i grundskolan exempelvis svenska, matte, engelska. Utan du får betyg efter varje avslutad kurs. Du får alltså ett separat betyg för Matematik 1, 2, 3 osv. Det gäller för alla kurser du läser.

Då om du vill söka till Läkarprogrammet behöver du få A i alla kurser och inte bara de som krävs för att komma in på Läkarprogrammet. Du behöver A i allt från Matematik till Idrott och hälsa. Om du inte når upp och betygen räcker till kan du även göra högskoleprovet och söka med resultatet där för att öka dina chanser att bli antagen.

Lycka till! / Hannah, SYV