Kan jag ta igen nian på något sätt?

12 dec 2021
Hej! Jag har angående gymnasiet. Jag har varit bortrest sedan april förra året. Då gick jag 8 och skulle precis sluta. Men jag har inte kommit tillbaka till Sverige ännu. Vilket har gjort att jag missade höstterminen av 9. Och att jag inte gjorde nationella proven. Jag kommer tillbaka slutet av februari 2022. Tror du att jag en chans att göra de nationella som är kvar och gå till gymnasiet eller behöver jag gå till baka en klass?.Jag är duktigt på skolan och hade 230 merit poäng innan sommarlovet. Och jag har gått i den skolan 8 år och lärarna känner mig väll och har alla mina underlag.

20 dec 2021

Hej!

Tyvärr är inte detta något jag kan svara på utan det är ett beslut som enbart din skola kan ta utifrån vad som varit bestämt tidigare. Jag råder dig till att antingen du eller vårdnadshavare vänder sig till skolan om du vill ha en studieplan redan nu för vad som gäller och svar på hur dina studier kommer se ut.

Lycka till! / Hannah, SYV