När får jag möjlighet att läsa upp ett F på gymnasiet?

12 dec 2021
Hej! Om man får underkänt i en kurs i början av terminen. När kan man göra prövningar och gör man prövningar för att endast kunna få ett E ?

Och om man går ut gymnasiet med lägre poäng än det man behöver kan man plugga upp allt i komvux oavsett hur mycke man saknar?

20 dec 2021

Hej!

Om du får F i en kurs på gymnasiet ska du få möjlighet att läsa upp ditt betyg till godkänt. Prata med din lärare om när det finns tillfälle för detta. Om du vill göra en prövning är det skolan som bestämmer när det finns tillfälle för detta och arrangerar provtillfället. Som sagt, börja med att vända dig till din lärare och se hur ni kan lägga upp det.

Om du har behörighet men inte betygen räcker efter gymnasiet kan du antingen göra prövning i kurser för att höja dig eller göra högskoleprovet. Genom prövning läser du in kursen på egen hand och tentar av den genom ett slutprov. Varje provtillfällen kostar 500 kr. Högskoleprovet är ett prov som ges två gånger om året och ger dig ytterligare möjligheter att konkurrera om en plats om dina betyg inte räcker.

Lycka till! / Hannah, SYV