👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Vilket program är bäst SA eller NA?

10 dec 2021
Hej!
Jag går i nian och kan inte bestämma mig om jag ska gå SA (inriktning beteende) eller NA (inriktning samhälle). Vill läsa vidare efter gymnasiet men vet inte än till vad, är intresserad av djurens och människans beteende, psykologi, natur, miljö, har ett vetenskapligt tänk men gillar även språk och literatur. Vill gärna ha gymnasiekurser i matte, biologi, psykologi, moderna språk3+4 (franska), engelska 7. Gillar inte fysik men har ändå bra betyg.

Finns det någon högskoleutbilning som man INTE blir behörig till med NA?
Någon tippsade om att läsa det "lättare" SA och komplettera med enstaka svårare kurser, det skulle ge bättre totalbetyg än att läsa ett svårt program.

Hur ska jag tänka:
A Gå SA och välja till svårare mattekurs och biologi (kan man överhuvudtaget välja till biologi om naturkunskap är obligatorisk kurs?)
B Gå NA och välja till moderna språk 4 (är det säkert att de erbjuder det?) och psykologi?

Tacksam för alla tipps och tankar!

20 dec 2021

Hej!

Du ska välja det du tycker känns som det rätta för dig. Vad du är intresserad av och tycker är roligt. På Natur läser du mer matte och i ett högre tempo, medan du på Samhäll läser moderna språk.

Om du vill veta "bredd" av vad du blir behörig till efter gymnasiet så är Natur ett bredare program och ger behörighet till fler utbildningar än vad Samhäll gör. Detta på grund av att du läser mer matte och de naturvetenskapliga ämnena som krävs för alla utbildningar inom medicin och ingenjör. Här kan du gå in och se vad du blir behörig till efter varje program: https://utbildningsguiden.skolverket.se/behorighetsvisaren?flow=program

Det går alltid att läsa till mer kurser. Antingen genom ditt individuella val, en del av programfördjupningen eller på Komvux efter gymnasiet.

Då du läser Naturkunskap 1 på Samhäll är inte det samma sak som att läsa Biologi 1. Naturkunskap 2 innehåller delar av Biologi 1, Kemi 1och Fysik 1. Ifall en utbildning kräver Naturkunskap 2 och man redan har godkända betyg i Biologi 1, Kemi 1 och Fysik 1 så uppnår man behörigheten för Naturkunskap 2. Men tvärtom gäller inte.

Moderna språk erbjuds alltid att lägga till då det är kurser som ger meritpoäng. Du kan också lägga till psykologi.

Jag rekommenderar dig att prata med din studie- och yrkesvägledare för att hjälpa dig navigera inför ditt gymnasieval. Du kan även själv försöka hitta vilket program som känns bäst för dig. Vilket program har roligast kurser? Om det är olika skolor, vilken skola känns bäst? Vad ska du ha utbildningen till? Gör en lista med för- och nackdelar och se hur det slutar.

Lycka till! / Hannah, SYV