Kan de ändra min studieplan?

10 dec 2021
När jag började 3:an ändrade jag 2 kurser, som varken ger behörighet eller meritpoäng, från individuella val till utökade kurser för att jag inte skulle behöva bry mig om hur jag presterade i kurserna (eftersom utökade kurser som varken ger behörighet eller meritpoäng inkluderas i mitt betyg). Det är nu väldigt sent på höstterminen och min lärare fick reda på detta och kontaktade rektorn om det. Är det möjligt att de tar tillbaka ändringarna som de godkände och genomförde så att de två kurserna som jag gjorde till utökade kurser blir individuella val igen? Alltså är det möjligt att de förändrar min studieplan drastiskt på vårterminen i trean?

19 dec 2021

Hej!

Jag har lite svårt att besvara frågan då jag saknar en del information om situationen. För att få läsa utökade kurser krävs det att rektorn godkänner din ansökan om din studieplan, vilket jag antar att hen har gjort utifrån informationen du ger. Om dina utökade kurser ger meritpoäng eller är nödvändiga för behörighet så kommer detta räknas in i din ansökan för högskolestudier, om det är vad som oroar dig.

Jag rekommenderar dig att prata med din studie- och yrkesvägledare och rektor som varit med och lagt upp din studieplan och fråga om något i din studieplan kommer ändras och om detta är fallet varför.

Lycka till! / Hannah, SYV