Vad gäller för att söka via frikvot?

10 dec 2021
Hej! Jag är 15 år och ska ansöka till gymnasiet nu i vår. Jag är diagnostiserad med ADHD och har pratat med SYV på min skola 1 gång. Vid det tillfället så diskuterades det att skriva en fri kvot till mig då jag uppfyller kraven för Sigtunaskola Humanistiska Läroverk. SYV sa att det var den ända skolan hon kunde skriva en fri kvot för. Nu har jag läst lite om hur kvot fungerar men jag är lite förvirrad.
Hur sker ansökan? Sker den på samma sätt på gymnasieintagningen? Kan jag fylla i en kvot med SYV?
Tack!

17 dec 2021

Hej!

Det är skolan som står bakom ansökan om behovet av att söka med frikvot, så det är din studie- och yrkesvägledare och rektor som sköter den ansökan då den ska godkännas av skolan för att kunna gå igenom.

Om du är osäker för vad som gäller i ditt fall skulle jag råda dig till att prata med din studie- och yrkesvägledare igen och fråga hur det går till.

Lycka till! / Hannah, SYV