Om man vill byta från ett högskoleförberedande till ett yrkesprogram?

09 dec 2021
Hej!

Jag undrar om 1. man behöver gå om ett år om man läser ett högskoleförberedande program (år 2, samhällsvetenskaps programmet) och vill byta till ett yrkesprogram, tex bygg och anläggning?

2. Spelar betyg roll för om man ska gå om ett år eller inte? tex om man har F i de flesta av gemensamma kurserna för båda programmen, behöver man gå om? Och om man är godkänd i gemensamma kurserna, betyder det att man inte behöver gå om?

Tack på förhand!

17 dec 2021

Hej!

Om du väljer att byta program och söka om söker du med grundskolans slutbetyg och börjar då med de som går året under dig. Du blir antagen på samma villkor som alla andra men behöver inte läsa om kurser som du redan klarat från andra programmet.

Om du vill byta program kan du göra detta under hela studietiden, men för att kunna byta behöver det nya programmet ha en ledig plats de kan erbjuda dig. Då kan det vara så att du får läsa ikapp eller lägga till kurser du missat för att kunna få ut din examen. Även tillgodoräkna det du redan läst och avklarat.

Kontakta studie- och yrkesvägledare på din skola så kan hen hjälpa dig med vilket alternativ som skulle passa dig bäst och hur du ska gå tillväga.

Lycka till! / Hannah, SYV