Måste jag gå om ett år om jag åker på utbytesår till USA?

08 dec 2021
Hej jag vill gärna gå på ett utbytesår i usa, men jag undrar om man blir tvungen att gå om ett år i Sverige då när man kommer tillbaka? Jag går redan på en engelsk gymnasielinje som sedan hjälper alla elever att plugga vidare i andra länder.

15 dec 2021

Hej!

Detta är lite beroende på vilket program du går nu och vad du kommer kunna läsa under ditt utbyte som du kan tillgodoräkna. Om det du läser under ditt utbyte skiljer sig för mycket från det dina klasskompisar hemma läser kommer du behöva gå om för att få med dig samma saker inför examen.

Jag föreslår att du pratar med din studie- och yrkesvägledare på skolan och även prata med din förmedlare som du tänkt åka med och lägga upp en studieplan, så du kan tillgodoräkna dig och möjligheten att kunna gå tillbaka till din klass.

Här kan du läsa mer: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/utlandsstudier/

Lycka till! / Hannah, SYV