Måste jag ha godkänt i engelska och matte för att söka till sjuksköterska?

08 dec 2021
Hej! jag har en fråga, jag läser vård och omsorg sista år och jag har inte betyg i engelska och matte men jag har godkänt på andra ämnen, så kan jag komma in till unvirsitet och läsa vidare till sjuksköterska?
mvh

15 dec 2021

Hej!

Tyvärr så måste du ha godkänt i minst 2250 av 2500 gymnasiepoäng och du måste då ha minst E i Svenska 1, 2 & 3, Engelska 5 & 6 samt Matematik 1 för att kunna söka till universitetet. Går du Vård- och omsorgsprogrammet kan det även innebära att du saknar Engelska 6 och Svenska 3 då programmet inte är högskoleförberedande och kurserna inte automatiskt ingår.

Du kan prata med ansvariga lärare och se vad du behöver göra för att få minst E i kurserna om de är pågående. Om inte ska du alltid få möjlighet att läsa upp ditt betyg.

Är detta inte aktuellt för dig just nu kan du alltid läsa upp dessa på Komvux efter gymnasiet.

Lycka till! / Hannah, SYV