07 dec 2021
Hej jag förstår inte skillnaden mellan inviduella val och programfördjupningskurser. Har alla skolor olika utbud för vilka kurser man kan välja eller är det samma för alla?

14 dec 2021

Hej!

Programfördjupningskurser är relevanta för programmet du går och varierar som sagt utifrån vilket program du valt. Individuella valet kan du välja saker som inte har med din utbildning att göra, exempelvis mer idrott eller estetiska kurser. Men du kan också välja kurser som är inom ditt utbildningsområde. Det individuella valet är helt upp till dig och är alltid på 200 poäng. Antalet poäng du kan välja inom programfördjupningen kan variera beroende på program.

Programfördjupningen är den samma för respektive program. Alltså, alla som går Teknikprogrammet har samma programfördjupning att välja på, alla som går Samhällsvetenskapsprogrammet har samma utbud osv.

Det kan skilja sig mellan skolor på individuella valet beroende på vilka kompetenser det finns på skolorna bland lärarna. Exempelvis kan det finnas fler Moderna språk på vissa skolor.

Du utgår ifrån kursutbudet på din skola.

Lycka till! / Hannah, SYV