07 dec 2021
Om man skulle lista olika gymnasielinjer från bredas (högst upp), till längst ner, hur skulle den se ut? På ett ungefär då, eftersom det kanske är svårt att säga exakt. Är samsam bredare än natursam till exempel?

14 dec 2021

Hej!

Det beror lite på vad du vill ha din gymnasieutbildning till efter examen. Men det finns 68 olika utbildningar, vardera med olika inriktningar på högskolenivå.

Programmet som ger bredast behörighet till högskoleutbildningar är Naturvetenskapsprogrammet inriktning naturvetenskap. Då blir du behörig till 60 av 68 utbildningar. Sedan följer Naturvetenskapsprogrammet inriktning natur och samhälle. Går du Sam-sam eller Sam-beteende blir du behörig till 14 av 68.

Natur-Natur 60 av 68

Natur-Natur/sam 43 av 68

Teknik-Teknik 20 av 68

Ekonomi-Ekonomi 15 av 68