Vad krävs för att komma in på läkare på karolinska?

07 dec 2021
Hej!
Jag går i åttan och är sugen på att i framtiden utbilda mig till kirurg. Jag har redan nu börjat sluka böcker gällande den mänskliga anatomin samt övar suturer m.m. Jag vill då gå på de naturvetenskapliga programmet men undrar vilka betyg som där krävs av en för att komma in på läkarutbildningen på karolinska, om du vet, lite utanför ramarna kanske.

14 dec 2021

Hej!

För att komma in på Läkarprogrammet på samtliga lärosäten krävs bra betyg för att konkurrera om en plats. Antagningen ligger runt 22,5 på alla skolor, vilket innebär att du behöver A i alla ämnen och full meritpoäng.

För just Karolinska låg antagningspoängen på 22,21 och högskoleprovet låg på 1,75. Här hittar du antagning för samtliga Läkarprogram i Sverige: https://www.uhr.se/studier-och-antagning/antagningsstatistik/resultatsida/?astasearchfor=L%C3%A4karprogrammet&astasearchperiod=HT21&astasearchcategory=Utbildning

Lycka till! / Hannah, SYV