07 dec 2021
Hej!

Min son läser på Djurgymnasiet i Liljeholmen, inriktning hund - åk 3 med individuell studieplan (har Ma 2 utöver resten av programmet).

Snälla hjälp oss: Vad gör vi nu om min son vill läsa vidare till antingen djursjuksköterska eller sjuksköterska?

Finns djursjuksköterskeutbildningen i Stockholms län?

Var kan sonen studera de kurser som behövs för att uppfylla behörighetskraven - på något basårs-program eller måste det bli på Komvux?

Vi bor i Österåkers kommun.

Tack på förhand!

14 dec 2021

Hej!

Om er son går Naturbruksprogrammet med individuell studieplan behöver ni se över så han får med sig rätt kurser för behörighet att kunna studera vidare. Om han är intresserad av vidarestudier krävs att han läst till kurser för grundläggande behörighet, då detta inte ingår i de yrkesförberedande programmen. Kontakta studie- och yrkesvägledare på skolan han går nu för att ta reda på vad som ingår i hans studieplan och vad som krävs för behörighet i just detta fallet.

För att få grundläggande behörighet krävs godkänt i minst 2250 av 2500 gymnasiepoäng, ett godkänt gymnasiearbete och minst godkänt i Svenska 1, 2 & 3/Svenska som andraspråk 1, 2 & 3, Engelska 5 & 6 och Matematik 1.

Sedan är det ytterligare särskild behörighet för utbildningarna han är intresserad av. För Djursjukskötare, som du studerar vid Sveriges lantbruksuniversitet i Uppsala, krävs grundläggande behörighet + Matematik 2a/b/c, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b (alt. 1a1+1a2). Samma behörighetskrav gäller för Sjuksköterskeprogrammet, som går att läsa vid flertalet universitet i Sverige.

För att läsa upp behörighet kan du läsa på Komvux då det främst handlar om enstaka kurser. Ett basår innefattar fler steg matte och fler steg inom de naturvetenskapliga ämnena kemi, fysik och biologi. Anmälan sker via kommunen han är folkbokförd i och där finns studie- och yrkesvägledare som kan hjälpa honom att lägga upp en fungerade studieplan så han når sina mål!

Lycka till! / Hannah, SYV