Hur räknar man in prövningsbetyg?

06 dec 2021
Hej!
jag befinner mig i en klurig matematisk uträkning av merit. Jag har en examen från gymnasiet som är utökad (2600p). Efter gymnasiet läste jag två kurser på Komvux en av kurserna hade jag redan tagit på gymnasiet och en av kurserna tog jag för att få behörighet till den linje jag vill gå. Jag har tittat runt men jag förstår inte riktigt hur man räknar ut meriten efter Komvux.

Så som jag förstår det kan jag välja bort det lägsta betyget från mitt primära betyg eftersom jag läste utökat. Den kurs som jag läst två gånger (en gång på Komvux och en gång på gymnasiet) höjde jag på Komvux vilket gör att betyget från gymnasiet räknas bort? Den sista kursen som jag inte redan läst på gymnasiet innan Komvux läggs till med formeln som lyder:

Mprel x 2500 +1,2B + Mk/
2500 + A
länk till formel: https://antagning.se/sv/dina-betyg/utlandsk-gymnasieutbildning/sa-har-raknas-betygen-om/ (nej jag har inget utländskt gymnasiebetyg)

För att simplifiera frågan undrar jag om båda mina betyg från Komvux ska läggas in i formeln eller om bara den jag inte lästa på gymnasiet ska läggas in. Om båda läggs in, räknas inte samma kurs två gånger då?

13 dec 2021

Hej!

Om du gjort en prövning och fått ett högre betyg på Komvux kommer detta ersätta det gamla betyget. Det blir alltså inte dubbelt betyg, utan det gamla tas bort och ersätts med det nya. Det andra kursen som du läste på Komvux räknas med om den krävs för behörighet eller ger meritpoäng.

Lycka till! / Hannah, SYV