Vilket yrke skulle passa mig?

02 dec 2021
Hej. Jag går i nian just nu och snart är det gymnasieval. Jag är intresserad om en sak just men hittar inte vilka yrke passar med det.
Jag är så intresserad över kvinnors rättigheter, men även mänskliga rättigheter. Jag bryr mig så mycket om kvinnors rättigheter, hedersmord och annat. Jag tänker mycket på fattigdom runt i världen, hur andra människor lever. Vilka yrke skulle passa mig?
Jag vill göra någon ändring och hjälpa till andra fattiga, som inte går i skolan, människor som blir utsatta för hit och annat. Vilket yrke passar mig?

09 dec 2021

Hej!

Vad spännande med att arbeta för att förbättra människors rättigheter!

Du kan exempelvis arbeta politiskt och juridiskt för att förbättra människors villkor och levnadsstandard. Det finns en mängd olika yrken att arbeta inom och det handlar lite om vilken roll och position man vill ha. Jurist, advokat, politiker, psykolog, social arbetare, sjukvården med mera.

Jag skulle främst rekommendera dig att se vilka gymnasieprogram som du hittar och tycker verkar vara intressanta utifrån dina intressen och framtidsplaner. Det finns exempelvis Ekonomiprogrammet med inrikting juridik eller Samhällsvetenskapsprogrammet med inriktning samhällskunskap eller beteendevetenskap.

Du kan prata med din studie- och yrkesvägledare på skolan om potentiella vägar och vad som skulle kunna passa dig utifrån de program som finns i din kommun.

Lycka till! / Hannah, SYV