Vilken urvalsgrupp hamnar jag i till högskoleantagning?

01 dec 2021
Jag har tänkt att söka till personal och arbetslivprogrammet till högskolan. Men jag har lite funderingar när det gäller meriten.

På hemsidan på skolan står det att man endast behöver "grundläggandet ämnen"
Svenska, engelska och som jag förstår är det matte 1 och i mitt fall är det matte1b.

Under gymnasietiden tog jag F i matte 2b MEN har fått ett examensbevis då jag har totalt 2400 poäng (utan gymnasiearbete annars 2500) MEN har nu läst upp matte 2b i efterhand så jag har ett E i dagsläget.

HUR räknar jag ut mitt snitt?

OM jag enbart tar mitt examensbevis och räknar med F i matte 2b så har jag tillsammans med extra merit 15.11 då hamnar jag i BI

OM jag räknar med mitt godkända matte 2b tillsammans med extra merit så får jag 15.53 men då hamnar jag i BII

Eftersom som man endast behöver "grundläggande ämnen" så räknas ju inte mitt matte 2b med till högskolan eller har jag fattat fel ?

TACK!

08 dec 2021

Hej!

I och med att du redan uppfyller behörighetskraven genom din gymnasieexamen men har läst upp ett betyg från F hamnar du i båda urvalsgrupperna. Det innebär att du konkurrerar om en plats utifrån båda.

Här kan du läsa mer om urvalsgrupper och behörighet: https://www.antagning.se/sv/dina-betyg/gymnasieskolan/gymnasieexamen-2014-och-framat/du-provas-i-betygsurvalet/

Lycka till! / Hannah, SYV