Min son vill flytta till Sverige och gå gymnasium, finns det internat för idrottgymnasium?

30 nov 2021
Hej.
Jag och mina barn är svenska medborgare men boende i Thailand. På grund av pågående Covid situation så funderar min äldsta son på att flytta till Sverige nästa år när han fyller 16 och ska börja gymnasiet.
Tanken är att han ska skriva sig i Uppsala där min mamma bor. Han spelar golf på elitnivå och vill gärna söka till ett golf gymnasium.
Finns det möjlighet till internat???

Tusen tack på förhand.

07 dec 2021

Hej!

Om tanken är att er son ska börja gymnasiet hösten 2022 så söker eleverna första gången i februari och sedan slutgiltiga i slutet på våren. Finns tanken på elitsatsning inom någon idrott är det RIG (Riksidrottsgymnasium) och NIU (Nationell idrottsutbildning) som erbjuder detta, men ansökningen till dessa var sista datum 1/12 då elever går på uttagningar innan årsskiftet och får sedan reda på om de kommit med eller inte. Vissa skolor erbjuder internat, men inte alla. Detta skiljer sig alltså mellan skolor och ni behöver kolla upp vad som gäller för just den skolan han är intresserad av.

Om tanken är att er son ska flytta hem till Sverige behöver ni kontakta gymnasieantagningen i Uppsala så han får söka på samma villkor som resterande elever. Beroende på vilken skola han gått under tiden ni bott utomlands behöver ni även tillhandahålla med betyg för att visa att han är behörig ett nationellt gymnasium.

Jag rekommenderar er att kontakta kommunen han ska flytta till och gymnasieantagningen och se hur ni ska gå tillväga.

Lycka till! / Hannah, SYV