Kan jag jobba på Arlanda om jag gått ekonomi?

30 nov 2021
Hej, Jag vill veta att vilket ämne eller hur mycket måste man läsa för att få ett jobb som cheakinpersonal i Arlanda? Jag går i Ekonomi programmet åk 1. Kommer jag få det jobb efter university om jag läser ekonomi i universitet?

07 dec 2021

Hej!

Om du vill jobba på Arlanda ansöker man via Swedavia Airports, vilka ansvarar för alla Sveriges flygplatser.

För att kunna arbeta på flygplatser krävs ofta minst en gymnasieexamen och meriterande att ha erfarenhet av serviceyrken och kundbemötande. Du bör även ha goda kunskaper i svenska och engelska. Fler språk är även det meriterande. Detta för att du är ansiktet utåt och ofta personen som resenärer vänder sig till vid frågor och funderingar. Vill man arbeta med incheckning och kundservice kallas detta för Airport Officer med fokus på passagerarservice. Arbetsuppgifterna kan variera med på Swedavias egen hemsida står det: "I huvudsak gäller det att ta hand om resenärer när det gäller incheckning, boarding samt övrig kundservice vid avgång och ankomst. Du kan även komma att arbeta i säkerhetskontroll där du på ett välkomnande sätt kontrollerar passagerare, personal och bagage för att förhindra brott mot den civila luftfarten. Eftersom flygplatsen arbetar integrerat över enhetsgränser så omfattar ditt uppdrag även andra på flygplatsen förekommande uppgifter."

Du kan gå in på deras hemsida https://www.swedavia.se/om-swedavia/jobba-hos-oss/ och läsa mer om att jobba på en svensk flygplats.

Om du läser ekonomi på universitetet gör du dig ytterligare behörig till att söka jobb inom ekonomi. Du får högre kompetens inom ämnet och kan öka dina chanser på arbetsmarknaden.

Lycka till! / Hannah, SYV