Vilka betyg söker jag med när jag söker gymnasiet? Kan antagning ändras med slutbetygen eller är det försent?

29 nov 2021
Om jag söker in i ett gymnasium med mina betyg den här terminen, osen kommer jag kanske inte in, men sen så höjer jag mig med mina slutbetyg i 9:an, får jag ett Mail till mig och det står att ni har ändrat er och jag kommer in med mina slutbetyg eller är det försent? Eller hur blir det då?

07 dec 2021

Hej!

När du söker nu efter årsskiftet är det bara en första ansökning för att se lite hur du ligger till. Det riktiga sker i slutet på våren och du söker till gymnasiet med dina slutbetyg från nian. Vid detta tillfällen kan du även ändra rangordning på dina val, ta bort och lägga till om du kommit att ändra dig kring vad du vill gå på gymnasiet.

Du har alltså hela våren på dig att påverka dina betyg inför det slutgiltiga sökningen. Det är enbart slutbetyget i nian som räknas, inte betygen du söker med nu.

Lycka till! / Hannah, SYV