Vad är skillnaden på natur-natur och att läsa ett naturbasår?

29 nov 2021
Hej (;

Jag undrar vilka möjliga skillnader det kan finnas mellan att gå natur-natur i gymnasiet och att gå en annan linje och därefter (efter gymnasieexamen) gå ett naturvetenskapligt basår på högskolan/universitet. Natur-natur är den ena linjen som jag överväger, men jag tror inte jag kommer att klara det i och med svårighetsgraden samt att jag inte brinner för naturämnena och matematik. Så därför tänkte jag att jag antagligen ska gå sambeteende eftersom jag tycker den verkar kul och intressant och efter det kanske jag tar ett naturvetenskapligt basår för att få behörighet till något högskoleprogram (jag tror jag vill jobba med något som har med biologi att göra, typ neurobiologi? Men är mycket osäker).

Men vad kan skillnaderna vara mellan natur-natur på gymnasiet och naturvetenskapligt basår på högskolan?
Det kommer förmodligen vara mycket mer självständigt än i natur-natur i gymnasiet än i naturvetenskapligt basår på högskolan då alla är äldre och mer "seriösa" med deras studier. Kommer kanske undervisningen innehålla mindre gruppuppgifter, labbar och fältstudier? Eller kommer man arbeta som en klass som i gymnasiet trots allt?

Vänliga hälsningar
Fortfarande förvirrad blivande gymnasieelev

07 dec 2021

Hej!

Det skiljer sig som du säger att studera på gymnasiet och ett universitet eller högskola. Det är mer självständigt arbete och du förväntas ta mycket mer eget ansvar än på gymnasiet. Det sker fortfarande gruppuppgifter, laborationer och fältstudier på universitetet men du förväntas att kunna lägga upp och prioritera ditt arbete på ett självständigt sätt tillsammans med dina studiekamrater.

Det är absolut möjligt att gå Samhällsvetenskapsprogrammet inriktning beteendevetenskap och lägga till Matematik 3b/c för att sedan läsa ett Naturvetenskapligt basår på universitetet och bredda sin behörighet. Du får samma behörighet om du går natur-natur på gymnasiet som om du väljer att läsa ett naturvetenskapligt basår senare. Det som skiljer är att du hamnar i två olika urvalsgrupper när du ansöker till universitetet sen.

Om du inte är intresserad av matematik och no-ämnena skulle jag absolut råda dig till att se över andra gymnasielinjer som kan vara av intresse. Tempot på Naturvetenskapsprogrammet inriktning natur är högt och hela programmet är baserat på matematik och NO-ämnena. Du ska hinna läsa fyra års matte på tre år, vissa läser även upp till Matematik 5. Sedan läser du mycket fysik, kemi och biologi. Kurserna går inte heller att byta ut mot något annat, utan är obligatoriska.

Jag rekommenderar dig att prata med din studie- och yrkesvägledare på skolan och se vad som skulle passa dig bra utifrån dina intressen och förmågor. Det är viktigt att du väljer något som du är intresserad av och tycker är roligt på gymnasiet. Annars kommer dina tre år bli otroligt tuffa om du inte tycker att det känns rätt.

Lycka till! / Hannah, SYV