Kan jag ta bort programfördjupningskurser om jag redan har tillräckligt med poäng?

27 nov 2021
Hej, Jag går tredje året på gymnasiet på ekonomi programmet. Utifrån min studieplan så kan jag se att tillsammans har jag läst 2000 poäng från första året och tillsammans med andra året. Detta år läser jag 800 poäng kurser inklusive gymnasiearbetet, så i detta fall 700poäng för gymnasiearbetet räknas inte med. Innebär det att jag kan ta bort två kurser detta år i mitt studieplan som är programfördjupade alltså ledarskap och organisation samt marknadsföring. Är det någon mening att ta bort de om jag har får A på dom? Och vad blir fördelarna ifall jag tar bort dem två kurserna.?

05 dec 2021

Hej!

Om du har läst över 2500 poäng innebär detta att du har läst utökade kurser. Betygen för dessa räknas med i jämförelsetalet om kursen krävs för behörighet eller kan ge meritpoäng. Utökade kurser kan inte ersätta en kurs som är en programfördjupning. Du behöver fortfarande läsa de kurser som är obligatoriska för din gymnasieexamen och inriktning.

Har du specifika frågor kring din studieplan rekommenderar jag dig att kontakta din studie- och yrkesvägledare på skolan för att få veta vad som gäller i ditt fall.

Lycka till! / Hannah, SYV