Kan jag söka en Data och IT utbildning på högskolan om jag gått sam?

26 nov 2021
Jag går i samhällsprogrammet i årkurs 2 och vill ha ett yrke inom data och IT, jag har programmering i individuellt val just nu. Jag undrar om jag kan faktiskt komma in på en högskola som inriktar sig på data och It (högskolan i Skövde) även om jag går i samhälle?

03 dec 2021

Hej!

Du kan absolut söka en högskoleutbildning inom Data & IT efter Samhällsvetenskapsprogrammet!

Detta är de utbildningar jag hittar på Högskolan i Skövde på grundnivå inom Data & IT:

Webbutvecklare - programmering = Grundläggande behörighet + Matematik 2b/c

Datavetenskap inriktning Systemutveckling = Grundläggande + Matematik 3b/c och Samhällskunskap 1b (alt. Samhällskunskap 1a1+1a2)

Informationsteknologi - Business Intelligence = Grundläggande behörighet

Nätverks- och systemadministration = Grundläggande behörighet

Systemvetenskap = Grundläggande behörighet

User Experience Design = Grundläggande behörighet + Grundläggande behörighet + Matematik 2a/b/c och Samhällskunskap 1b (alt. Samhällskunskap 1a1+1a2).

Efter varje utbildning har jag skrivit vad som krävs för att bli behörig respektive program. Du är direkt behörig till Webbutvecklare, Informationsteknologi, Nätverks- och systemadministration, Systemvetenskap samt User Experience Design.

Utbildningen du behöver lägga till en kurs i är Datavetenskap inriktning Systemutveckling. Där krävs Matematik 3b/c, vilket inte ingår i Samhällsvetenskapsprogrammet. Denna väljer du enkelt till på individuellt val eller programfördjupning om du vill det.

Lycka till! / Hannah, SYV