25 nov 2021
Hej, jag heter Sara och jag går i 9:an.
Jag undrade om nationella provet i matte. Om jag inte får godkänt på nationella provet i matte, får jag då F i matte som slutbetyg?

02 dec 2021

Hej!

Nationella provet är ett prov för elever att visa sina kunskaper och hur de ligger till i ämnet. Det kan vara en bra fingervisare om en elev ligger och väger mellan två betyg. Övriga kunskaper som eleven har visat upp under kurser tas också med i betygssättningen, vilket innebär att om du visat goda resultat innan behöver inte ett F på nationella betyda att du får F i matte. Resultatet på ett nationellt provet ska vara som stöd vid betygssättning, alltså inte det enda som betyget grundas på.

Lycka till! / Hannah, SYV