Jag vill bli ”professor in medicine”. Hur blir man det i Sverige?

24 nov 2021
Hej!
Jag vill bli ”professor in medicine”. Hur blir man det i Sverige? Vad behövs osv.
Tack i förväg!

01 dec 2021

Hej!

"Professor in medicine" är direkt översatt till en person som undervisar i medicinska kurser för studenter på högskolenivå. Professor är den högsta akademiska karriärnivån vid svenska lärosäten och innebär att personen förväntas ta ett övergripande ansvar inom sitt ämnesområde. Detta innebär att du doktorerat inom ditt ämne och arbetar med forskning.

Vilken utbildning du kan välja beror på vad du är intresserad av för typ av forskning och vilken grund du behöver för den typen av forskning. På gymnasiet är det bra att gå Naturvetenskapsprogrammet inriktning naturvetenskap för att få så bred och relevant behörighet som möjligt för högskolestudier inom naturvetenskap. Det finns sedan olika vägar beroende på intresse och ämnesområde.

Här finns liknade fråga besvarad: https://allastudier.se/Sections/faq/FAQQAA.aspx?questionid=61530&subjectid=

Lycka till! / Hannah, SYV