Går det att gå samhäll med inrikting på kriminologi om man senare vill utbilda sig till kriminaltekniker?

22 nov 2021
Haj jag undrar om det går att gå samhäll med inrikting på kriminologi om man senare vill utbilda sig till kriminaltekniker och vad man behöver gå efter gymnasiet.

29 nov 2021

Hej!

Majoriteten av de som går kriminalteknisk grundutbildning har polisiär bakgrund. Det innebär alltså att du först behöver utbilda dig till polis. För att vara behörig till Polisutbildningen behöver man ha Grundläggande högskolebehörighet + Samhällskunskap 1b (eller 1a1+1a2) och Historia 1b (eller 1a1+1a2). Det tillkommer även olika tester och intervjuer som avgör vem som är lämplig att bli polis.

Om du är intresserad av att istället bli kriminolog krävs Grundläggande behörighet samt Matematik 2a/b/c och Samhällskunskap 1b (eller 1a1+1a2).

Du får direkt behörighet för båda utbildningarna om du går Samhällsvetenskapsprogrammet.

Lycka till! / Hannah, SYV