Vår dotter går på sv skolan i mallorca, vart kan hon gå gymnasiet?

21 nov 2021
Hej, vår dotter går sedan 7 år i Sv skolan på Mallorca och ska om 1,5 år gå gymnasiet. Kan hon med sina ”svenska” betyg söka internationella gymnasier i Europa? Krävs att hon läser in något? Hur vet man om de utbildningarna i sin tur räcker för att ev senare söka till universitet/högskola i Sverige el övriga Europa? Hon är intresserad av ett estetiskt program som det ser ut nu.
Många frågor men vi försöker reda ut alternativen då hon inte bott i Sverige på så lång tid och Mallorcas utbud av gymnasier är begränsat.

01 dec 2021

Hej!

Det finns möjlighet att gå gymnasiet på Svenska skolan i Mallorca om det skulle vara ett alternativ. Att söka gymnasium i Europa kan vara möjligt, International Baccalaureate (IB) är ett internationell godkänt gymnasieprogram. Utbildningen är på engelska och erbjuds i flertalet länder. Utbildningen finns även i Sverige och tillgodoräknas som högskoleförberedande.

Att söka nationella gymnasium kan vara möjligt men kraven kan då finnas att er dotter ska behärska det nationella språket, exempelvis spanska eller något annat beroende på vart i Europa ni tänker er.

Jag föreslår er att kontakta skolan hon går på nu och frågar vad det finns för olika möjligheter som de rekommenderar utifrån er dotters önskemål.

Lycka till! / Hannah, SYV