Klarar jag mig på studiebidraget?

16 nov 2021
Hej jag är en tjej på 15 år som har hittat ett gymnasium med riksintag i Göteborg, bor nu i Härnösand och behöver då flytta men mina föräldrar vägrar hjälpa mig med att betala nått så då undrar jag om jag kan klara gymnasiet med bara bidrag? och är beredd på att jobba alla helger för att få in mer pengar samt inte köpa nån mat då skolan bjuder frukost/lunch. Skolan har inget internat att bo på så det blir lägenhet. Går det att klara alla år med bara alla bidrag?

24 nov 2021

Hej!

Studiebidraget från du när du fyllt 18, vilket ligger på 1050kr. Det är tyvärr inte möjligt att klara alla dina levnadskostnader med enbart studiebidraget om du behöver stå för alla utgifter själv.

Jag föreslår att du pratar med dina föräldrar om dina tankar och önskemål inför gymnasiet. Berätta vad det är som lockar med just den skolan och programmet du vill gå och se om ni kan komma fram till en fungerande lösning.

Du kan även prata med din studie- och yrkesvägledare kring möjliga alternativ om det inte är genomförbart att flytta på egen hand.

Lycka till! / Hannah, SYV