Kan kommunen vägra överföra skolpengen?

16 nov 2021
Hej!

Min dotter har fått plats på ett fristående gymnasium på annan ort och flyttar efter nyår. Jag har förstått att vi inte kommer få inackorderingsbidrag för henne då utbildningen finns i hemkommunen, men hur är det med skolpengen? Enligt skatteverket ska hon fortsätta vara skriven hos oss vårdnadshavare, men betyder det att hemkommunen kan vägra överföra skolpengen till den nya skolan om hon fortfarande är skriven här? Vad behöver vi göra för att vara säkra på att skolbytet ska gå rätt till utifrån den aspekten?

24 nov 2021

Hej!

I och med att utbildningen finns på hemorten kan kommunen vägra att överföra skolpengen. Det ni får göra då är att ändra folkbokföringsadress för er dotter och hon får bli skriven på studieorten.

Lycka till! / Hannah, SYV